cybercity

۱۳۸۷ مهر ۱۵, دوشنبه

پست اول


Book reviews                                        

(cyber cities and the urban image of augustan rome and urban world/global city)

 

 

 

 

چكيده:

توماس بندر در مقاله بررسي سه كتاب از "بوير"،"فيور" و "كلارك"  سعي درد به نوعي سه نگرش متفاوت را درباره شهر مجازي بررسي كند. "فيور" يك معمار است كه بيشتر درباره تاريخ شهر و معماري ساختمانها بحث كرده است،كلارك هم نگاهي اجتماعي درد و درباره شهر نشني جهاني  مسائلي را مطرح كرده است.و "بوير" هم درباره انقلاب كامپيوتري و نقش آن در نمايش شهرها و تصويرسازي شهرها بحث كرده است.

 

 

بررسي كتاب:

"بندر" در ابتداي اين بررسي به "كوين لينچ" اشاره مي كند كه در سال 1960 كتاب "تصوير شهر" را منتشر كرد كه در آن ايده نقشه برداري شناختي     (cognitive mapping)

را مطرح كرد. در اين روش طرح كلي از شهرها بر روي نقشه مشخص مي شود كه عناصر اساسي خوانايي شهر و عامل جهت يابي و داراي قابليت تصوير است. لينچ 5 عنصر اساسي را مشخص كرد كه  در تصوير ذهني شهر داراي اهميت هستند شامل گرگاه ها ، كناره ها،راهنماها، برامدگيها و بخش ها و ناحيه هاست هر چند بايد گفت كه اين اجزا از تصوير شهر به طور بديهي نتيجه و محصول زمان خاصي در تاريخ شهر هستند.

اين مقاله به بررسي سه اثر مي پردازد كه همگي حول و حوش مفهوم شهرها مجازي هستند اما شيوه نگارش و تفكر نويسندگان متمايز است.

 

 

The urban image of augustan rome

كتاب ديانا فيور اثري است براي گمانه زني درباره پيدايش شهرهاي مجازي. اين اثر  كتابي است مونوگرافيك با تحقيقي عميق و به دقت بحث شده كه دو روايت افسانه اي را هم درباره رم و ميلان يكي 52 سال قبل از ميلاد  و 14 سال بعد از ميلاد را مطرح كرده است ميتوان بهطور كلي گفت:فيور اثري را درباره تاريخ شهرنشيني نگاشته است.

Urban wold/global city

ديويد كلارك هم در اثرش به زيبايي و به سادگي درباره ايجاد تحقيقات علوم اجتماعي در شهرنشيني و نگرش به زندگي شهري صحبت كرده است. ديويد كلارك معتقد است از دهه 1960 با  پيشرفت هاي حاصل در ارتباطات توانسته تاثيرات اصطكاكي زمان و مكان را دستخوش تغيير كند و به طوري كه اين تاثير گذاري جهان را تا مقياسي قابل مديريت كوچك كرده است.

يكي ديگر از وي‍گيهاي مهم قالب شهرنشيني در عصر جهاني شدن آن است كه شهرنشيني چه در مقياس محلي و چه در مقياس جهاني مستقل مي شود به عبارت ديگر مكان بعنوان يك عامل تعيين كننده در شهرنشيني مطرح نخواهد بود اگرچه اشخاص ممكن است در نواحي دوردست روستايي زندگي كنند ليكن سبك زندگي بسياري از آنها شهري خواهد بود بنابراين دسترسي زندگي شهري كه تا پيش از اين صرفا به ساكنان شهرها اختصاص داشت براي همه امكان پذير خواهد شد.

Cyber cities

مجموعه مقاله كريستين بوير هم به نوعي شخصيت اورا كه بر روي يك تفكر تداعي گرا بنا شده است نشان ميدهد شخصيتي كه بر روي قياس و بياني غير مستقيم بنا شده است.هر چند به نظر بندر بايد از ادبيات بهتري استفاده مي كرده.

 

نتيجه:

بهرحال به نظر ميرسد كه در حال حاضر تصوير شهرهاي معاصر ما بايد نوعي كنش و واكنش پيچيده با قابليت انتقال داخلي و بين المللي همراه با مكان و زبان بومي را به تسخير خود بياورد علاوه بر اين داراي قابليت هاي ذهني و عيني باشد و آنچه ما بايد بدانيم اين مسئله است كه ايده هاي بسياري درباره شهرها وجود دارد كه مي تواند تغيير كند و در آينده استانداردهاي جهاني متفاوت است.

 

 

پيشنهاد:

ايده دسترسي اسان به امكانات شهري يكي از نكاتي است كه در اين مقاله و توسط كلارك مطرح شده است. با اين فرض بسياري از مشكلات شهري حل خواهد شد و همچنين مسئله مهاجرت از روستا به شهر چرا كه يكي از دلايل مهم اين امر نبود امكانات در روستاهاست خدمات مختلفي كه از طريق فضاي مجازي ايجاد مي شود سهولت ايجاد مي كند و محدوديتهاي مكاني را از بين ميبرد. دسترسي به آموزشهاي مجازي يكي از اين نكات است.

 

 منبع:

This article appeard in Harvard design magazine, winter/spring 1998 number 4

http://mitpress.mit.edu/htm

 

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی