cybercity

۱۳۸۷ اسفند ۲۷, سه‌شنبه

شهرهای مجازی

شیراز مجازی

 

طرح جامع شهرداری الکترونیک شیراز از مجموعه ای یکپارچه از زیر سیستم های شهرسازی، فنی و عمران،خدمات شهری،نوسازی، اصناف، درآمد، املاک ومستغلات، ماده صد کنترل و نظارت بر ساخت و ساز مهندسین ناظر و بایگانی پاسخگویی از پیشرفته ترین فن آوریها در سیتم های اطلاعات جغرافیایی جهان توسط سه شرکت فعال و باسابقه در امور مکانیزیسیون شهرداریها به صورت کنسرسیوم تهیه و ارائه شده است . شهرداری شیراز بر این نکته تاکید دارد که امروزه معیار توسعه و رقابت حول مشتری و موفقیت در تامین و رضایت آن دارد بر همین اساس طرح جامع شهرداری الکترونیکی شیراز در فازهای مختلف و با هدف ارائه خدمات الکترونیکی و شفاف سازی ضوابط مکانیسمی خود تدوین و وارد فاز اجرائی می گردد.

سیستم یکپارچه شهرسازی با هدف دستیابی به اتوماسیون واحد های مختلف شهرداری کشور وپوشش سه سطح هرم اطلاعات شهری سطوح اجرائی ،مدیریت . سیاست گذاری و شهروندان طراحی و پیاده سازی شده است.این نرم افزار محیطی را فراهم می کند که بهره برداری از آن با توجه به نیازهای سطوح مختلف هرم اطلاعات شهرداری امکان پذیر باشد. یکی از اهداف اصلی سیستم یکپارچه شهرسازی  سراخودکارسازی اطلاعات است.

شهرداری الکترونیک شهر شیراز دارای 3 فاز اصلی است که البته بعد از فاز صفر یعنی بستر سازی شامل ، فرهنگسازی( آموزشهای عمومی و تخصصی کاربران ، بازنگری چارت سازمانی، نصب و راه اندازی زیر سیستم های شهرداری الکترونیک و نیمه خودکارسازی فرآیندها) ، فاز خودکارسازی( ایجاد پیشخوان الکترونیکی با خودکارسازی فرآیندهای شهرداری و حذف منطقه بندی از دید شهروندان ) و فاز شهرداری الکترونیک و همگانی با شهر و دولت الکترونیک.

به هر حال این طرح 2 هدف کلی را دنبال میکند یعنی کاهش مراجعه شهروند به شهرداری و کاهش مراجعه پرسنل به شهرداری است و به عبارت کلی تر می توان اهداف این طرح را کاهش نقش و ارزش فاصله های زمانی و مکانی می باشد.

نیازها

داشتن یک شهر الکترونیک با اهداف ذکر شده نکته ای است که برای کمتر کسی قابل چشم پوشی است تقریبا شهرداری های بسیاری از کلانشهر های دنیا برنامه هایی اینچنین دارند. اما نکته ای که به نظرم باید در ساخت شهر مجازی مورد توجه قرار بگیرد. و آنهم لایه بندی است که با توجه به ضرورت ها و نیازها در نظر گرفته می شود.

شهر شیراز یکی از مهمترین شهرهای توریستی ایران محسوب می شود و این نکته ای است که در اهداف طراحی شهر مجازی شیراز نادیده گرفته شده است.

شهر مجازی شیراز نیاز به لایه ای توریستی دارد با لطلاعاتی از جاذبه های گردشگری استان. اتفاقی که می تواند نیاز گردشگران و علاقه مندان راتا حد زیادی برآورده کند. چرا که امروزه برای بسیاری از ما اینترنت یکی از ابتدائی ترین و البته تخصصی ترین راه جستجو از طریق اینترنت است و داشتن سایتی با اعتبار بسیار اهمیت دارد. داشتن چنین لایه ای در شهر مجازی شیراز می تواند بیشتر در رسیدن به هدفش یعنی از بین بردن محدودیت های بعد مکان و زمان نقش داشته باشد.

البته در طراحی این لایه باید جامعیت و مانعیت اطلاعات مورد توجه قرار بگیرد. برای مثال برای گردشگران علاوه بر آگاهی یافتن از مکان های تاریخی و گردشگری نکته ای که اهمیت دارد امکان تهیه و رزرو هتل و اماکن اقامتی است که داشتن اطلاعات مفید و امکان دسترسی به تهیه مکان مناسب برای اقامت است و یا در دسترس قرار دادن راههای تردد و ترفیک شهر.

با داشتن چنین امکانی و افزودن فضای مجازی که می تواند محدودیت های فضای واقعی را پوشش دهد ما بربسیاری از مشکلات که مدت هاست با آن رو برو هستیم مواجه نخواهیم بود، صفهای طولانی برای تهیه بلیط های کاغذی و آسیب هایی که محدودیت های فضای مفیزیکی ایجاد می کند: خستگی پرسنل مراکز گردشگری و رفتارهای نامناسب با مراجعان که جای خود را به سیستم غایب به غایب می دهد. سرگردانی توریستها و گردشگران که با یک سیستم مناسب قابل حل خواهد بود.

بنابراین با داشتن شهر مجازی با لایهایی متانب با نیازهای شهر و اولویت بندی در ارائه خدمات می توانیم از  امکانات محدودمان استفاده بهینه ای داشتته باشیم.

 

*اطلاعات برگرفته از معاونت برنامه ریزی شهرداری شیرازاست.

1 نظر:

Blogger Unknown گفت...

سلام خانم ساسانی. با عرض سلام و ومعذرت بابت اینکه بنده نظری در مورد این لینکتون ندارم. فقط دیدم شما عکاس کتابخانه ملی هستید گویا. میخواستم خواهش کنم یک سری اطلاعات کلی به همراه چند تا عکس در مورد این موضوع تو بلاگتون بذارین. ممنون

۳ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۳۶  

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی